среда, 5. новембар 2014.

Kako upisati dete u skolu u Austriji

Sticajem okolnosti vezanih za našu selidbu, I smo bukvalno morali izvući iz klupe u maju pre nego sto je mogla da završi drugi razred osnovne skole. Moram priznati me cela priča oko njenog prilagodjavanja novom okruženju, drugarima i načinu rada jako opterecivala dok smo planirali selidbu. Ispostavilo se medjutim da su naši strahovi bili neopravdani i da je školski sistem u Austriji institucionalno potpuno pripremljen na situacije kakva je bila naša.

Čim su mi potvrdili da ću dobiti posao u Beču, krenuli smo u misiju  traženja privatnog profesora nemačkog za I. Naizgled prost zahtev se ispostavio kao zapravo jako komplikovan jer u Beogradu u tom trenutku nije bilo nije jednog slobodnog profesora nemačkog jezika (ovo je ukljucivalo i studente Filološkog fakulteta koji su davali privatne časove). Naime, zbog ogromne potražnje, prvenstveno od strane medicinskih radnika, nismo mogli da nadjemo nikoga ko je je imao slobodan termin da nas primi. Otežavajuce okolnosti su bile i što smo zahtevali da časovi budu kod nas u stanu jer nam je to bilo neuporedivo lakše logistički organizovati, kao i cinjenica da se radi o detetu od 8 godina bez ikakvog predznanja iz nemačkog jezika. Posle mesec dana potrage, kada smo vec padali u očaj, uspeli smo da nadjemo profesoricu koja je drzala njemacki u jednoj privatnoj beogradskoj osnovnoj skoli. Zahvaljujuci njoj I je probila led i za 3 meseca savladala neke osnovne pojmove i gramaticka pravila. Dogovorili smo časove 2 puta sedmicno i I je konačno počela uciti nemački 3 meseca pre nego sto je došla u Austriju.

Došao je trenutak kada sam morao napustiti suprugu i decu i početi da radim u Becu. Nas plan je bio da ja prvo dodjem sam, nadjem stan i završim formalnosti se i onda da mi se pridruži ostatak porodice.

Kada sam počeo da radim u Beču, jedan od prvih zadataka mi je bilo trazenje stana. Posto sam temu  traženja stana već obradio u prethodnim postovima, ovde ću samo ukratko reći da sam prilikom izbora stana jako sam vodio racuna da imamo dobru školu u blizini i vrtić koji radi najmanje do 17:00.

Neku ideju o kvalitetu škole mozete dobiti posetom web sajta škole i čitanjem komentara roditelja  na sajtu www.parents.at . Same škole su unesene u Plan grada Beca dostupan na interntu na web stranici: www.wien.gv.at/stadtplan/en/ 

Moram priznati da na parents.at možete naći i informacije koje ne odgovaraju stvarnosti (npr. u slučaju vrtića se pokazalo baš tako). Generalno, čitanje komentara na ovom sajtu me je navelo na zaključak da nisu sve državne osnovne škole u Beču iste. Naime, postoje škole u kojima je većina dece iz imigrantskih porodica i u kojima je kvalitet nastave nažalost na lošijem nivou. U takvim školama deca jako teško nauče nemački jezik jer su stalno okruženi svojim maternjim, a čini se da i sam kvalitet nastave nije na viskom nivou. Privatne i internacionalne skole  smo odmah eliminisali iz daljnje analize jer su školarine bile preskupe. Dodatno mi se nije činilo logičnim da upisujem dete u internacionalnu skolu u kojoj bi slušalo predavanja na engleskom, a da pri tome planirano da živimo u zemlji u kojoj se priča nemački.

Iako smo isprva trazili škole koje imaju nastavnički kadar iz ex-YU, na kraju su smo se fokusirali na državne škole u kojima dominiraju deca iz austrije što se kasnije i pokazalo  kao ispravna i jako važna odluka.

Po iznajmljivanju stana sledeći korak je bilo organizovanje upisa I u osnovnu školu. Posalo sam e-mail upit u dve osnovne škole koje su bile u blizini stana koji smo iznajmili sa molbom da organizujemo sastanak kako bi mi objasnili proceduru za upis učenika koji dolazi u sred školske godine. Dobio sam odgovor samo iz jedne i u njemu je pisalo je da treba da se obratim školskom inspektoru za nas distrikt i da ce inspektor odrediti u koju ce školu I moći da se upiše. U e-mailu su bili i relevantni kontakt podaci školskog inspektora. 

Sledeći korak je bio kontaktiranje inspektorke. Inspektorka (jedna jako ljubazna gospodja) mi je pojasnila da po dolasku I u Bec, treba da zakažemo intervju sa njom na kojem bi porazgovarale i I pokazala svoj nivo znanja nemackog jezika. Na osnovu toga bi ona donela odluku da li I treba da se vrati jedan razred u nazad. Inspektorka obećala da će u medjuvremenu proveriti podatake o raspoloživim mestima u obližnjim skolama u našem distriktu, ali nam je sugerisala da ce I najverovatnije ići u skolu za koju sam već znao da je na lošem glasu.

Interesantno je da je tada već bio maj i da se školska godina u Srbiji završavala za mesec i po dana. Imali smo dilemu da li I treba odmah da predje u Beč ili da prvo završi drugi razred u Beogradu. Medjutim, na moje pitanje, školska inspektorka mi je rekla da I treba da dodje u Beč što pre da bi što pre počela da uči nemački. Bila je u pravu, jer od diplome o završenom drugom razredu u Srbiji praktično nije bilo naročie koristi.

Razgovor sa inspektorkom je medjutim protekao malo drugačije. Da li se ona zbunila ili nas je pomešala sa nekim, ni dan danas mi nije jasno, uglavnom I nije pitala skoro ništa na intervjuu i ja sam dobio papir da se javim u jednu sasvim drugu školu od one koju nam je prvobitno spomenula i koja nam se nije svidela. Za nju smo vec znali da je jako cenjena od strane roditelja učenika, tako da smo bili presrećni. Takodje mi je rekla da I treba da nastavi školovanje tamo gde je stala i da ne treba da ide u niži razred. Pošto je već kod sebe imala podatke o slobodnim mestima u odeljenjima, odmah je napisala u koje odeljenje treba da se javimo. Sve u svemu, prvi korak je prošao mnogo bolje nego što sam očekivao.

Sutradan je supruga odvela I u školu na upis. Cela procedura je trajala jako kratko, direktorica ih je primila i pročitala instrukcije školske inspektorke. Sledilo je upoznavanje sa učiteljicom i novim drugarima. Sutradan je I trebala da krene da redovno pohadja nastavu u Beču.

Sama škola u koju smo upisali I je bila tzv GTVS - Ganztagsvolksschule (škola sa celodnevnom nastavom). Ukoliko planirate da se preselite u Beč, moja topla preporuka je da upišete dete u ovakvu školu. Preduslov za to je da oba roditelja rade i da živite u blizini. Nastava u GTVS traje do 15:30 pri čemu deca imaju dva bloka nastave sa pauzom od jedan i po sat izmedju blokova. GTVS škole imaju svoj restoran i dnevni boravak, tako da dete u školi može boraviti do 17:30. Pri tome su svi obroci obezbedjeni: doručak, voćna užina, ručak i popodnevna užina. Ovakve škole nisu besplatne i plaćaju se izmedju 180 i 200 EUR mesečno. Troškovi pokrivaju hranu i brigu o detetu (izmedju blokova i izmedju 15:30 i 17:30). Troškove naplaćuje grad, pri čemu možete da se odlučite izmedju dve opcije: da plaćate troškove lično ili da se novac skida automatski sa vašeg računa u banci.

Ukoliko dete upisujete redovno u prvi razred osnovne škole u Beču, procedura je malo drugačija. Tada ne treba da posećujete školskog inspektora, već će vam grad Beč poslati pozivnicu za upis u školu čim det napuni 6 godina. Pozivnica se šalje poštom na adresu na kojoj se prijavili boravak (Meldezettel). Kada dobijete ovu pozivnicu, sami možete izabrati u koju ćete školu konkurisati. Možete konkurisati u samo jednu školu, pri čemu na prjavi za školu morate navesti drugu i treću opciju u slučaju da u željenoj školi nema mesta. Obavezno sačuvajte ovaj papir, jer će vam biti potreban kada budete predavali prijavu za školu.

Same škole biraju decu prvenstveno na osnovu blizine stanovanja, a prednost imaju i deca čiji brat ili sestra već idu u istu školu. Ukoliko želite da dete prijavite u GTVS, kao što rekoh, morate obratiti pažnju da oba roditelja moraju biti zaposlena ili ćete biti odbijeni. U koliko vas željena škola odbije, grad Beč će vam dodeliti alternativnu školu, uzimajući u obzir vašu listu želja. Kada škola primi i upiše dete, dobićete pismo sa svim detaljima. Izmedju prijave i dobijanja potvrde o upisu može proći mesec do dva. Inače, upis u školu je obično u Februaru (tačni dani su obično objavljeni na web sajtu škole). Par dana pre upisa, morate otići do škole da zakažete termin za intervju sa direktorom škole i školskim psihologom. Pored njih, na dan upisa dete će morati da uradi i test iz nemačkog jezika i koncentracije gde deca u učionici treba da odgovore na par pitanja na nemačkom i pokažu da su u stanju da sede na mestu 45 minuta. Ukoliko dete ne prodje ovaj test, škola će predložiti da se dete upiše u predškolsko u istoj školi i da se početak škole odloži za godinu dana.

Ukoliko dete upisujete u prvi razred gimnazije, procedura je slična, stim da na intervju trebate poneti i svedočanstva i osnovne škole, kao i preporuku učiteljice. Opšti kriterijumi za upis su identični, dakle najvažnije je da stanujete u blizini.

73 коментара:

  1. Veoma korisni tekstovi.
    Interesuje me jedno pitanje: koliko sam razumela, deca u Austriji polaze u skolu jednu godinu ranije nego u Srbiji. Kako se prelazi iz srpske skole u austrijsku? u isti razred u koji je dete islo, ili u razred vise? Bukvalno, ako prelazi iz drugog razreda, tamo ce isto ici u drugi (i biti godinu starije od drugova, a u slucaju da ga vrate jedan razred unazad, cak i dve godine starije) ili prelazi u treci razred?

    ОдговориИзбриши
  2. Postovana Milice, mi smo presli u Maju, dakle pri samom kraju skolske godine. U takvim situacijama Skolski inspektor nadlezan za konkretan Becki distrikt odredjuje razred u koji dete treba da ide na osnovu tablice (starost deteta je primarni faktor). Takodje, skolski inspektor odredjuje i u koju skolu dete treba da ide na osnovu raspolozivih mesta. Kada dete dodje u skolu uciteljica ima pravo da predlozi da se dete vrati u nizi razred ukoliko zakljuci da dete ne moze da prati nastavu u istom razredu.

    ОдговориИзбриши
  3. Poštovani,
    imate veoma korisne tekstove o mnogim aspektima Beča za početnike. Takođe uskoro planiramo da se selimo u Beč, a djeca da nastave školovanje u 2. polugodištu (djeca su 2. i 4. razred u R. S. odnosno 7 i 9 godina). Imam par pitanja ako biste mogli da mi pomognete:
    -da li u Austriji 2. polugodište počinje u januaru kao kod nas (ili je to februar ako uopšte polugodište ima isti smisao kao kod nas...)
    -da li u osnovnim školama postoje neki vidiovi muzičke škole, naime kćerka ide u muzičku (violina) i voljela bih da nastavi ali ćemo se teško organizovati ako to nije u sklopu redovne škole (vi ste pomenuli da imaju raznovrsne sadržaje u školi, da li možda i to treba pomenuti školskom inspektoratu..).
    - da li se dječiji dodatak dobija dok djeca nisu sa vama u Beču ( ja ću takođe za početak doći sama)
    Hvala puno! Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. Postovana, nama su savetovali u skoli i inspektoratu da dovedemo decu u skolu sto pre i da nema potrebe da cekamo kraj skolske godine jer deca treba da pocnu da uze jezik sto je pre moguce. Mi smo zapravo krenuli u skolu u Becu u maju, dakle mesec i po dana pre kraja skolske godine.

    To znaci da sa administrative strane nije potrebno da cekate polugodiste ili kraj godine.

    Medjutim, obratite paznju da deca u Austriji i Nemckoj posle 4. razreda menjaju skolu (prelaze iz Volksschule u AHS ili VHS koja traje 8 godina i koje su ekvivalent nase gimnazije odnosno srednje skole). Upis u srednju skolu pocinje u januaru/februaru za iducu skolsku godinu. Dakle ako vam deca dolaze u januaru u Bec, morali biste da upisete vase starije dete i u osnovnu i u srednju skolu istovremeno, stim da bi dete krenulo u srednju skolu od septembra.

    Sto se drugog pitanja tice, Vienna Music School organizuje casove u osnovnim skolama (posle redovnih casova), tako da nema potrebe da vodite dete bilo gde. Upis u muzicku skolu je u prvoj nedelji redovne skole u prostorijama osnovne skole. Pre upisa cete dobit sve informacije u papirnom obliku za ovaj i sve ostale moguce dodatne sadrzaje za koje bi vase dete moglo biti zainteresovano (sport, ples, itd.). Potrebno je samo da budete u skoli u zakazanom terminu da biste obavili upis.

    Sto se treceg pitanja tice, da biste dobili deciji dodatak, osim prijave boravka za decu, potrebno je i da dostavite potvrdu da dete pohadja skolu/vrtic u Becu tako da je nemoguce isti dobiti dok su deca u RS.

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala puno na odgovoru, tek sam ga sada vidjela poslije skoro 3 mjeseca : ) U medjuvremenu sam upoznala i vasu suprugu jer radimo u istoj firmi, a zaista mi je vas blog dosta pomogao u mnogim aspektima preseljenja. Djeca treba da dodju sljedece sedmice upravo na taj intervju u inspektorat kako ste i savjetovali pa cemo vidjeti kako cemo proci, i ja se dosta brinem za kcerku (9. god.) s obzirom na taj prelaz sa osnovne na srednju...ima li smisla da nosim djacke knjizice iz BiH na uvid? Hvala jos jednom i puno pozdrava!

    ОдговориИзбриши
  6. Bojane, jos jedno pitanje, da li svaka skola ima cjelodnevni boravak ili je to specificnost svake skole? Ja sam vidjela na site-ovima da neke nude boravke u blizini, a neke direktno u skoli...Da li se moze birati skola i na osnovu tog uslova? Da li znate koliko se placa boravak (znam da se hrana posebno placa ali za druge troskove nisam bas shvatila). Hvala i pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Postovana, nema svaka skola boravak. Neke skole su GTVS tipa (Ganztage Volks Schule) gde sama skola ima celodnevnu nastavu do 15:30 sa mogucnoscu brige o deci do 17:30, neke skole imaju privatni Hort (boravak) u sastavu skole, dok neke skole nemaju uopste opciju produzenog boravka. Vise informacija o boravku mozete naci na web sajtu skole. Ukoliko boravak nije nigde spomenut, to znaci da ga pomenuta skola nema u ponudi.

    ОдговориИзбриши
  8. Sto se knjizica tice, nama nisu nista trazili. Ali u svakom slucaju ne skodi da ih prevedete na nemacki i donesete na uvid.

    ОдговориИзбриши
  9. Pozdrav, hvala puno, djeca su upisana u skolu u iste razrede u kojma su bili u BH odnosno 2. i 4. U inspektoratu su kcerki "dodijelili" 3-razred na osnovu datuma rodjenja (oktobar), medjutim direktorica skole je predlozila da nastavi sa 4. pa cemo vidjeti. Nazalost skola nema cjelodnevnu nastave ali ima boravak u sastavu skole pa sada treba da to posebno sredim u MA 10. Ja sam ocekivala da ce biti cjeli dan u skoli a ne samo do 12 ili 13, ali se nadam da cemo dobiti taj boravak (hort) koji je u samoj skolskoj zgradi pa ne bi trebao biti problem. Puno pozdrava!

    ОдговориИзбриши
  10. zelim da znam da li decu mogu da upisem u skolu odmah po dolasku u bec.dok cekamo za vizu.

    ОдговориИзбриши
  11. molim Vas da mi odgovorite da li deca dok ne dobiju vizu mogu da se upisu u skolu.Moj muz radi u Becu i ja dolazim sa decom .Sledece nedelje predajemo dokumenta za vizu .Da li mogu odmah da ih upisem u slkolu ili tek po dobijanju vize.

    ОдговориИзбриши
  12. molim Vas da mi odgovorite da li deca dok ne dobiju vizu mogu da se upisu u skolu.Moj muz radi u Becu i ja dolazim sa decom .Sledece nedelje predajemo dokumenta za vizu .Da li mogu odmah da ih upisem u slkolu ili tek po dobijanju vize.

    ОдговориИзбриши
  13. Postovana Mimi, za upis u skolu vam je potrebna prijava boravka - Meldezettel. Da biste mogli napraviti prijavu boravka potrebno je da imate ugovor o rentiranju stana. Viza nije potrebna za upi u skolu. Kada napravite Meldezettel, zakazite termin kod skolskog inspektora koji je nadlezan za vas distrikt.

    ОдговориИзбриши
  14. Meni je stvarno jako neprijatno ali moram pitati..Ja i muz smo iu BiH ali ganjamo da odemo u Austriju jer su nam tamo i roditelji a i ja sam rodjena tamo i isla sam u vrtic..Sada ganjamo da idemo tamo zivjeti i raditi ,ne znam na koji nacin da pokusamo vise ali evo svekrva je nekako uspjela isto tako je djecu upisala u skolu sad ceka da ovdje zavrse razrede pa ih vode...Sta ja sada trebam da radim ,sta mi je potrebno za to?Gdje se prvo javiti?Nazalost svekrva bas i nije rjecita da kaze kako i sta .....Da l ije istina ako smo ja i muz tamo na osnovi djece i skolovanja da se ne moze primati djeciji dplatak nikako?
    U Austriji smo nasli posao i ja i muz u hotelu gdje mi roditelji rade vec 35god.Veliko hvala unaprijed i izvinite na ovako opširnom pitanju...

    ОдговориИзбриши
  15. Pozdrav moj muz je dobio vizu na 3 god rot weiss rot plus,imam sina koji je treci razred gimnazije dali ga mogu prebaciti tamo da nastavi skolovanje lp

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana Rusmira, ukoliko vam sin ne govori nemacki ostavite ga da zavrsi gimnaziju tu gde je. Ukoliko ne prica nemacki bilo bi mu jako tesko da zavrsi skolu sa dobrim ocenama i da polozi maturu koja mu je neophodna za upis na fakultet. Po zavrsetku gimnazije moze ovde upisati fakultet, dobice studentsku vizu i kurseve za ucenje njemackog. Da bi mogao poceti da slusa nastavu potrebno je da polozi B2 OSD nivo nemackog.

      Избриши
    2. Moj sin govori i pise njemacki cak za c1 posto je muz vec tamo a mi u Bosni voljeli bi da smo skupa jer dok nije napunio 18 lp

      Избриши
  16. Postovani g.Bojan .dali mogu deca ići ovde u osnovnoj školi na osnovu meldezetl bez vize.dok ja i supruga ne rešimo vize .dali možemo plaćati krankasu privatno da bi deca imala e-card .molim vas objasnite mi .il.mi se javite na negotin063@gmail.com.unapred hvala .

    ОдговориИзбриши
  17. Postovanje..dolazimo iz cg.
    Curica ide u drugi razred osnivne skole..
    Interesuje me..posto ni suprug ni ja ne znamo njemacki..da li se razgovor sa inspektorkom obavlja na njemackom...
    Idemo kod rodjaka sa mogucim zaposlenjem za supruga..ako se to desi..planiramo ostanak..
    Sta i kako dalje...za nas?sta dalje raditi ako dobije suprug posao.. hvala vam puno

    ОдговориИзбриши
  18. Pozdrav. Zivimo u Becu i djete ima 5 god.trenutno ide u vrtic . Sljedece godine u 7. mjesecu puni 6 godina i trebao bi da krene u prvi razred. Interesuje me da li dobijamo neko obavjestenje od grada o upisu u skolu, terminima,u koju skolu ga mozemo upisati ili to mozemo otici direktno u skolu koju zelimo i rjesiti sa njima? Hvala na odg.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Grad ce vam poslati na kucnu adresu sve papire za upis. Na zahtjevu upisujete tri zelje i predajete ga u skolu koja je navedena na prvom mjestu. Upis je u februaru i morate u izabranoj skoli zakazati termin za testiranje djeteta i predaju zahtjeva. Obicno u januaru objave na oglasnoj tabli skole i web sajtu kada se moze doci na upis.

      Избриши
  19. Pozdrav
    Svaka informacija mi je dobro dosla .Pocela sam da radim u Austriji tacnije u Becu pre 3 nedelje.Sin mi je ostao u Srbiji dok ne resim smestaj i sve sto je neophodno pre no sto ga dovedem.Ima 14 godina i trenutno pohadja 8mi razred. Gde da dobijem informaciju o upisu u njegovom uzrastu?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana Sofija, najbolje je da zakazete intervju kod skolskog inspektora koji je zaduzen za bezirk u kojem ce dete ici u skolu.

      Избриши
  20. Zdravo mi smo iz Srbije dali mogu da upisem decu u skolu u Becu ako nemamo vizu?Jedno dete ima 6 god a drugo 4 god

    ОдговориИзбриши
  21. Анониман31. јул 2018. 17:08

    Ja bih upisala dete u vrtić u Austriji,ali sada ne znam da li mogu jer ja nemam vizu inače čula sam od dosta prijatelja da mogu,ne znam da li mi od pomoći moja mama ona je ovde i ima vizu ali je razvedena od mog tate,ja imam 26god a sin mi 6 da li postoji mogućnost da ga upisem ovde i koja je procedura.Unapred hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana, vase dete ne moze boraviti u Austriji duze od 3 mjeseca bez odobrene boravisne dozvole. Maloletna deca dobijaju boravisnu dozvolu preko roditelja.

      Избриши
  22. imam pitanje mohe dete ima 13 godin3 a kad se budemo preselili u austriju imace 14 u koji ce razred krenuti?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To zavisi i od mjseca u kojem je rodjen. Upsasece ga najvjerovatnije u 4. gimanazije/Mittelschule. Postoji mogucnost i da ce ga vratiti u prethodan razred da bi lakse savladao jezik.

      Избриши
  23. Postovani,
    Mozete li mi reci gde ste jos, osim foruma Parents.at nalazili informacije o kvalitetu skola? Iscitavam razne sajtove, ali slabo dolazim do informacije koliko se u kojoj skoli govori nemacki jezik, tacnije u kojim skolama vecina dece govori nemacki jezik (i sami ste naglasili koliko je bitno da dete bude okruzeno drugom decom koja govore nemacki kako bi sto pre naucilo jezik).
    Hvala i pozdrav
    MArijana

    ОдговориИзбриши
  24. Ja bih dosla u Bec i imam unbefristet vizu odavno sad neznam kako to ide treba da se prijavim da dobijem karticu ali mene interesuje da li mogu odmah da pravim detetu (6) boravisne papire i da ga upisem u skolu jer bi nam moj tata napravio prijavu a i njihov je drzavljanin.

    ОдговориИзбриши
  25. Zdravo.Da li je deci potreban odredjen nivo znanja nemačkog jezika,da nastavi sa pohadjanjem istog razreda.Moja cerkica pohadja 3.razred,planiraamo odlazak za nekih 3 meseca.Hvala

    ОдговориИзбриши
  26. Zdravo.Da li je deci potreban odredjen nivo znanja nemačkog jezika,da nastavi sa pohadjanjem istog razreda.Moja cerkica pohadja 3.razred,planiraamo odlazak za nekih 3 meseca.Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne mora da zna nemacki. Medjutim rok da ga nauci ce biti dosta kratak (ocene sa polugodista 4. razreda ce biti relevantne za upis u gimnaziju).

      Избриши
  27. Molim vas zanima me dete mi zavrsava u Srbiji drugi razred gimnazije, prirodno matematicki smer, selimo se za Bec, tamo mi je suprug, da li ga mozemo upisati u medicinsku skolu u Becu, molim za neku informaciju ako neko zna da mi pomogne, hvala?

    ОдговориИзбриши
  28. Анониман13. март 2019. 16:44

    Moje dete sada ide u osmi razred, a preselicemo se u Bec kada bude imala 15god, hoce ona ponovo ici u osmi(cetvrta god kid njih) ili gde vec

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani, licno mislim da je nece vracati, ali je krajnja odluka na skolskom inspektoru.

      Избриши
  29. Recite mi vase misljenje treba da se selimo u bec sin ide u drugi razred srednje madinske skole .moze li da nadtavi skolovanje u becu ili mora nazad u 9razred i koji nivo jezika treba da ima

    ОдговориИзбриши
  30. Ukoliko se preselimo ( suprug i ja) za Bec sa decom od 11god i 8 god(jedno zavrsilo cetvrti razred a drugo drugi razred) da li je potrebno da deca imaju znanje nemackog jezika za upis u sledece razrede? Trenutno nemaju nikakvo predznanje nemackog jezika.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu ne. Ponekada skola moze predloziti da se razred ponovi ukoliko procene da detetu treba vise vremena da nauci jezik ili ukoliko se dodje u toku skolske godine.

      Избриши
  31. Postovani,moja cerka je zavrsila 3.razred srednje slole u Srbiji,smer teh.za zastitu zivotne sredine.Zanima me dali u Becu ima skola istog smera ili nesto slicno gde bi mogla nastaviti skolovanje.

    ОдговориИзбриши
  32. Pozdrav svima! Imam prijateljicu čije dete je sada upisalo gimnaziju u Srbiji.Oba roditelja deteta nemaju vize, tj.otac deteta je našao firmu koja bi mu "pravila papire" (obzirom da taj proces dugo traje a da je septembar blizu). Da li za to dete može garantovati neka druga osoba(tetka)?! I ako neko zna gde bismo mogli dobiti neku informaciju? Hvala

    ОдговориИзбриши
  33. Анониман14. јул 2019. 05:37

    Poštovani,interesujeme da li roditelj mora da zna nemački jezik kada dete upisuje u bilo koju školu ili postoji mogućnost za prevodioca,pošto neznamo nemački jezik?Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
  34. Postovani,ako suprug radi u Becu i nema vizu,a ima prijavu prebivalista,kako upisati dete u srednju skolu,ako on mora na svaka 3 meseca da se vrati? Dete je uspesan sportista u Srbiji,pa bi se sportom bavila i u Austriji,zanima nas sportska gimnazija,mada ne mogu naci nijedan link o ponudi. Unapred hvala.

    ОдговориИзбриши
  35. Imam hrvatske papire sli nemam dozvolu za rad,a decu sam upisala u skolu oni imanu srpsko drzavljanstvo inisu jos dobili vizu jer ja ne mogu da pocnem da radim pa me zanima dali neko zna sta da radim.Molim vas ako neko ima odgovor .....

    ОдговориИзбриши
  36. Posto mi dete ima pet I po godina da li moze da ide u vrtic u Becu a da ni ja ni muz nemamo sredjene papire.Raspitivala Sam se u jednom vrticu I rekli su mi da moze da krene u skolu sa sest godina,da li je to tacna informacija I sta ako je tacna sta dalje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dete ne moze u drzavni vrtic ukoliko nije socijalno osigurano. U privatni predpostavljam da moze ali onda morate da placate punu cenu koja nije ispod 500 eur mesecno. Osigurana deca imaju subvenciju drzave cak i u privatnim vrticima. Medjutim drzavljani zemalja koje su izvan EU ne mogu da borave u Austriji duze od 90 dana u 6 meseci. Ako dete ostane duze od toga, rizikujete novcanu kaznu pri izlasku iz EU plus zabranu ulaska narednih par godina.

      Избриши
  37. Prelazim da zivim u austriju id ove godine i zavrsavam osnovnu skolu da li trebam da radim prijemni da bi imala zavrsenu celu osnovnu ili ne i ako trebam da li mi se vaze poeni jer tamo prosto nema prijemni ispit oa me zanima a niko mi jos nije dao konkretan odgovor

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kada smo mi prelazili, nisu nam trazili nista iz skole iz Srbije. Kriterijum za odlucivanje je iskljucivo bila starost deteta. Dakle nema prijemnog i ne gledaju ocene/ poene.

      Избриши
  38. Imam jedno pitanje,ja sam dosla pre godinu dana u Beču. Otisla do magistrata i rekla da sem jake zelje da skolujem dete u Beču nemamo nista vise, da vizu nemam ni ja a ni ona, meni je rečeno da za školovanje nije potrebna viza, moje dete je automatski upisano u prvi razred, ide u drzavnoj skoli, zanima me dali ima prava na vizu bar dok se skoluje, inace nikada nismo nista trazile od drzave, finansiraju nas moji roditelji koji su u Srbiji. Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana Danijela, vas slucaj je zaista interesantan. Za MA35 je pri odlucivanju o vizi najvaznije da imate dovoljno sredstava da se izdrzavate i da imate socijalno osiguranje. To obicno podrazumjeva da imate posao i platu iznad odredjenog minimuma. Za dozvolu za pristup trzistu rada je dodatno potrebno da ste na listi deficitarnih zanimanja. Sto se dece tice, mislim da ona dobijaju vize preko roditelja ukoliko su maloletna, buduci da ih roditelj izdrzava i osigurava. Posto je slucaj specifican, najbolje je da odete u MA35 i informisete se. Druga opcija je da kontaktirate neku od kompanija koje pomazu pri dobijanju viza u Austriji. Meni i nekim mojim poznanicima su firme koje su nas zaposljavale angazovale Realocation Services Strohmayer GmbH da nam srede papire pa mozete pokusati dobiti neke informacije od njih. Oni su najveca firma koja se bavi tim poslom u Austriji.

      Избриши
  39. Hvala vam puno, imam ja dokaz o uplati iz Srbije, mogla bi i to da ponesem...

    ОдговориИзбриши
  40. Poštovanje, imam jedno pitanje. Živim sa mužem i dvoje dece u 18-om bez.već 6 meseci, imamo radne vize, dvoje dece od 5 i po. Sad ce krenuti u predškolsko za mesec dana. Upisali bismo ih dakle sl. septembra u prvi razred ovde u jednu školu koja nam je jedina blizu, ali oni još uvek ne znaju nemački skoro ništa, jer su zbog Korone jedva išli mesec dana u vrtić. A i mi smo tek na A1 nivou. A ta škola je sva okružena vilama i zamkovima i rekla bih da u nju idu pretežno Austrijanci, pa se brinem da li će ih uopšte primiti u tu školu ako slabo znaju jezik. Ako sam dobro razumela, oni bi mogli posle predškolskog u vrtiću da idu opet u predškolsko u školi, pa tek onda u prvi razred? Hvala na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako sam dobro razumio, vase djete ce ici u predskolsko godinu dana? Ukoliko je to slucaj, bez brige, za godinu dana ce nauciti dovoljno njemacki da krene u prvi razred. Ukoliko ne bude dovoljno brzo napredovalo u prvom razredu, postoji mogucnost da ce vam skola predloziti da djete ponovi razred. Medjutim, ovo se desava jako rijetko i najcesce je to opravdano da bi se izbjegle traume i kompleksi, jer djete zbog problema sa jezikom zaostaje u znanju iz svih predmeta u odnosu na ostale ucenike iz razreda.

      Избриши
  41. Hvala vam puno na odgovoru. Da, ići će godinu dana u predškolsko sad od septembra, nadam se duže od tri sata, jer sredjujem sebi trenutno status da radim kao samostalni umetnik pedagog, pa se nadam da ce obzirom na to, iako sam se prijavila na najmanju zaradu, dozvoliti da dete bude duže u vrtiću, npr. do 4 popodne bi bilo idealno, jer za 3 sata dnevno kako je bilo do sad ne verujem da bi uspeli naučiti bilo šta. Hvala na ohrabrenju, nadam se da će naučiti dovoljno za prvi razred, a ako ne, možda nije ni loše da opet idu u predškolsko, ali u školi, pa da utvrde nemački još malo do prvog razreda.

    ОдговориИзбриши
  42. Da li neko zna kako naci skolu gde se izvodi nastava BKS u okviru skolskog sistema? Da li je moguca nastava ako dete pohadja NMS? Hvala vam na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  43. Zdravo. Ja sam ovde dosla sa cerkom 31.jula. Predali za vizu 31.avgusta. Ona je zavrsila osnovnu u Srbiji. Moj muz radi i zivi ovde duzi vremenski period. Da li moze ona da upise dalje skolu i kako moze da ostane ovde preko 90 dana ako je nama koji nemamo vizu to zabranjeno? Magistrat za skolu kaze moze dok magistrat gde smo predali za vizu kaze ne sme preko 90 dana da ostane. Onda mora da se ispise pa posle opet upise. I kako da zavrsi taj 9.? Molim odgovor ako neko nesto zna. Hvala na razumevanju.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ukoliko kcerka nema vazecu vizu ona ne sme da ostane u Austriji/EU preko 90 dana. U suprotnom rizikujete da perkrsite zakon, sto vam moze zakomplikovati odobrenje vize (za vas i kcerku). Magistrat za skolu ne mari o vizama jer to nije u njihovoj nadleznosti (za to je iskljucivo nadlezan MA35). Sto se njih tice, dete moze u skolu, ali cete imati problem sa MA35 (koji vam je najvazniji).

      Избриши
  44. Poštovani, molim vas napišite mi naziv i lokaciju osnovne škole u koju ste upisali ćerku i da li možete da mi preporučite još neku kvalitetnu osnovnu školu i vrtić? Takođe bih vas zamolila prema tome da mi preporučite i distrikt koji je kvalitetan za život-za iznajmljivanje ili kupovinu stana?!

    ОдговориИзбриши
  45. Poštovani, pre svega veliko hvala na deljenju iskustava i dobronamernim savetima. Koju školu/kraj Beča preporučujete za decu?
    Trebalo bi da dođemo sredinom godine. Imamo tri dečaka od kojih najstariji treba da pođe u školu a mlađi su u vrtiću.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nasa deca su isla u Koehlergasse i bili smo jako zadovoljni. To je celodnevna skola koja traje od 08:00 do 15:30 (ili do 17:30 ako se odlucite da koristite produzeni boravak). Generalno pravilo je da skole primaju decu koja stanuju u blizini, tako da kada se odlucite za distrikt u kojem zelite da zivite i nadjete skolu, trazite stan u blizini. Link skole je ovde: https://www.gtvs-koehlergasse.at/

      Избриши
  46. Interesuje me kako da upisem dete u 6 razred u skolu u Bec.

    ОдговориИзбриши
  47. Poštovani, molim Vas za Vase mišljenje. Djeca i ja smo dobili vizu na osnovu supruga, ali kako smo dobili vizu sada u aprilu i nazvali par škola da dječak nastavi tamo školvanje (3.razred o.š.), rekli su nam da nema mjesta i da se javimo u Junu. Da li smo mi obavezni odmah da se preselimo ili možemo ipak da sačekamo da dječak završi ovaj razred i da od septembra krene normalno u školu i razed koji oni odluče? Unaprijed hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana, nikako nemojte cekati do septembra, djete treba odmah da pocne da uci njemacki. Mi smo nase djete upisali mjesec dana prije kraja skolske godine jer nam je inspektor rekao da sto prije upisemo djete u skolu Becu. Predlazem vam da pisete magistatu u vasem distriktu i trazite termin za sastanak sa Bezirksschulinspektor (in). Skolski inspektor ima podatke o slobodnim mjestima u svakoj skoli u vasem distriktu i napravice vam nalog za upis. Skola mora primiti djete po nalogu inspektora. Ukoliko ne znate njemacki, savjetujem vam da prevedete email preko google translate jer u magistratu cesto ne pricaju engleski.

      Избриши
  48. Poštovani, molim Vas ako mozete da mi objasnite kako stvari stoje sa skolovanjem djece ako dodjete u Bec kao diplomatsko osoblje i imate pasoš EU jer imam sina 6. razred i kcerku koja ima 16. godina i trenutno je 2. razred gimnazije u BiH ali bismo trebali preseliti u Beč zbog mog posla. Ovdje je odličan učenik engleski govori perfektno ali njemački zna na novou A2. Koje su naše opcije da i da je prebacujemo ili da čekamo da zavrsi gimnaziju u BiH.Svi imamo EU pasoš.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana, sto se starije kcerke tice, savjetovao bih vam da je upisete u internacionalnu skolu na engleskom jeziku (Danube, Vienna International School ili American International School). Alternativno, gimnazija moze biti opcija ali ce morati da se potrudi oko njemackog da bi polozila maturu. Za fakultet ne brinite jer je sve vise studija na engleskom. Sto se sina tice, sto prije pocne skolu ovdje to bolje. Nemojte cekati kraj godine jer ce nepotrebno izgubiti 6 mjeseci ucenja njemackog.

      Избриши
    2. Hvala mnogo na odgovoru. Lijep pozdrav.

      Избриши
  49. Pozdrav, zanima me dal postoji u Becu obdaniste za nasu decu iz bivse Juge, ako ima unapred se zahvaljujem na pomoci.

    ОдговориИзбриши
  50. Poštovani gospodine
    Najlepše Vas molim da mi pomognete, naime moja ćerka završava drugi razred gimnazije u Srbiji, želela bi da nastavi školovanje u Beču kao i studije.
    Ima papire eu ali ne govori nemacki ni engleski jezik na nivou da bi mogla da uči na pomenutim jezicima. Da li postoji mogućnost da nastavi gimnaziju tamo i fakultet ili je pametnije da ovde završi gimnaziju pa da onda tamo upiše fakultet?
    Najlepše Vam hvala sto delite iskustva i pomažete svima nama
    Svako dobro!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana, po meni je bolje da vasa kcerka zavrsi studije tamo, i da paralelno iskoristi te dvije godine da nauci njemacki. Treci i cetvrti razred gimnazije su jako teski, rizikuje da ima lose ocjene (na maturi i u svjedocanstvu) i onda nece moci tako lako upisati fakultet u Becu.

      Избриши