четвртак, 20. јул 2017.

Da li emigrirati ili ostati u domovini?

Za sve one koji se dvoume da li da emigriraju ili ostanu to gde jesu bih poručio da uzmu u obzir nekoliko stvari pre nego što donesu ovu odluku:
  • Preseljenje je normalna stvar. Pitajte prosečnog amerikanca ili evropljanina koliko se puta selio u potrazi za poslom. Ako se preselite, niko vas neće držati  silom u zemlji u kojoj ne želite za ostanete i uvek možete da se vratite nazad. Naravno, ostaje onaj problem kako objasniti familiji zašto ste jedan od retkih koji nije uspeo i zaradio milione za par godina provedenih na zapadu.
  • Ukoliko niste našli posao, nemojte ni razbijati glavu ovim pitanjem. Kako stvari trenutno stoje u EU, postoje dobre šanse da nećete ni morati da razmišljate o preseljenju jer nećete ni imati priliku. Šalu na stranu, najvažniji korak u preseljenju je pronalaženje posla. U poslednje vreme je u Austriji sve teže naći posao bez znanja nemačkog jezika. Ukoliko vam podje za rukom da nadjete firmu koja je spremna da vas sponzoriše i sredi radnu i boravišnu dozvolu, vreme je da počnete da razmišljate da li ste dovoljno fleksibilni da se preselite.
  • Ukoliko ne možete da nadjete posao u Srbiji, nemate tehničko, ekonomsko ili stručno obrazovanje i ne pričate nemački (ili bar odličan engleski), postoje dobre šanse da ni ovde nećete moći naći posao bar 2-3 godine dok ne naučite jezik. 
  • Ukoliko imate prodicu, znajte da se od jedne plate teško živi. Ukoliko ste našli posao ali vaš bračni drug ne zadovoljava kriterijume iz prethodne stavke, postoji šansa da ćete živeti samo od jedne plate. Naravno, zavisi i kolika je ta jedna plata i kakve su vam navike. Moj je stav da je za normalan život  dvočlane porodice u Austriji potrebno 5 000 EUR. Naravno, preživećete i za duplo manje, ali nećete biti zadovoljni. Cifra koju sam naveo odgovara donjem limitu za porodicu koja pripada srednjoj klasi. 
  • Ako ste retki srećnik pripadnik srednje klase, imate roditelje blizu da vam pričuvaju decu, nekoga ko vam povremeno čisti kuću, volite da idete na utakmice, na feniranja i sl. razmislite da li želite da dodjete. U Austriji se sve pomenuto skupo plaća tako da ćete se verovatno morati odreći mnogih sličnih stvari. 
  • Ukoliko ste dobar majstor i imate ponudu za posao, nemojte se dvoumiti - majstorski poslovi su jako dobro plaćeni na zapadu, pogotovo ako imate svoju firmu.
  • Ukoliko mislite da ćete za par godina moći doći kući sa novim BMW X6, u pravu ste. Naravno, rentiranje ovakvog automobila košta oko 350 EUR po danu. Za lokalne potrebe će vam odlično služiti i pasat sa 300.000 km na satu.


8 коментара:

  1. Postovani, mnogo Vam hvala na Vasem blogu, uzivao sam citajuci ga i saznao mnogo korisnih informacija. Ja bih zelio, ako mi dozvolite, postaviti Vam pitanja vezano sa moju nobonastalu situaciju. A stvar je u tome da je mojoj supruzi ponudjen dugorocni posao u Becu u jednoj austrijskoj banci. Ja bih volio da saznam da li je moguce, na osnovu supruginog posla da dijete (komada jedan) i ja preselimo zajedno sa suprugom u Austriju. I naravno da li bih ja dobio dozvolu da radim. Hvala Vam unaprije i jos jednom cestitke za blog. Sve najbolje Vam zelim. Damir Bilalovic

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani Damire, vi vase djete bi takodje dobili vizu na konto supruge. Vi bi dobili i radnu dozvolu.

      Избриши
  2. Postovani, citam Vas blog redovno i najpre da Vam se zahvalim na nesebicnom deljenju informacija o zivotu i radu u tom predivnom gradu. Procitao sam sve vase tekstove (neke i vise puta :) ) i ako je i postojalo nedoumica u vezi sa odredjenim pitanjima, svaki naredni tekst ih je otklanjao.

    Moram da se osvrnem na ovaj tekst i na potrebnu zaradu. Slazem se sa Vama u vezi sa odlucivanjem oko odlaska u inostranstvu (Austriju ili negde drugde). Kao i da treba dobro razmisliti kada su odnosi zarada u Srbiji i potencijalnih zarada u Austriji u pitanju. Meni je numbeo.com dosta pomogao kada je taj odnos u pitanju i donosenje odluke oko selidbe (eventualne) u Austriju. Ja sam iz grupe onih koji za srpske prilike imaju iznadprosecnu zaradu i sa te strane ne bih mogao da se zalim. Ono sto je moj motiv za odlazak je vise nenovcane nego novcane prirode, okruzenje, sistem, skolstvo,zdravstvo, sve ono o cemu pricate.

    Ono sto me zanima a sto nikako ne mogu da pronadjem online, po Vama, kako bi izgledao zivot troclane porodice sa jednom zaradom od 90k bruto, u Becu? Ja sam, koristeci jedan od linkova koje ste postavili (brutto-netto-rechner), na cemu Vam se jos jednom zahvaljujem, video koja je to neto zarada (kao i 13.i 14. zarada), ali me zanima Vase misljenje, za pocetak, samo sa tim prihodom, da li bi to bilo dovoljno za pristojan zivot, bez odricanja i uz normalnu potrosnju bez luksuza? Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani, to zavisi od vasih trenutnih navika. Sa 90k bi mogli da zivite a za troje dece bi dobijali i familenbeihilfe. Videti https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/content/8/Seite.080714.html

      Избриши
  3. Hvala za fantastičan blog.

    Imam jednu nedoumicu u vezi ovog posta. Ranije na blogu ste naveli da su mesečni troškovi vaše četveročlane porodice iznosili 2500 EUR mesecno, a ovde pak da je 5000 minimum za dvočlanu porodicu. Ovo deluje kao jako velika razlika, molim vas pojasnite.
    Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Minimalan iznos za cetveroclanu porodicu je 2500 EUR (ukoliko nemate subvencionisan stan). Medjutim sa ovim iznosom necete moci puno ustedeti za vanredne troskove (kupovinu automobila, namestaja, odmor i sl.)

      Избриши
  4. Postovani, procitala sam dosta vasih tekstova i bili su mi vrlo korisni. Ipak, nisam nigde pronasla informaciju da li je moguce ziveti u Becu, a raditi u Srbiji :) Da ovo ne bi zvucalo izuzetno suludo, objasnicu vam svoju ideju. Suprug i ja radimo u IT-u i trenutno u Srbiji zaradjujemo skoro pa isto koliko bi zaradjivali u Becu. Medjutim, svi drugi aspekti zivota u Srbiji su zasenili finansijski momenat. Ipak, koliko god smo spremni odreci se nekog luksuza, od necega se mora i ziveti. Imamo dvoje male dece (3 i 5 godina), mali kredit u Srbiji i roditelje kojima s vremena na vreme treba nasa finansijska pomoc. Kada se sve sabere, nemoguce je ziveti u Becu sa jednom platom. Isto tako, mala je verovatnoca da cemo suprug i ja naci u isto ili priblizno isto vreme posao, a sa malom decom je tesko izvodljivo da neko vreme budemo razdvojeni. Zato dolazim do moje "genijalne" ideje da suprug pronadje posao u Becu (on i deca imaju EU pasos pa je njemu lakse), svi se preselimo i ja nastavim da radim iz Beca za kompaniju u Srbiji u kojoj sam preko 15godina, dok ne nadjem posao u Becu. Sve sam ja to fino smislila ali se postavlja pitanje da li je to uopste izvodljivo. Hvala vam unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovana, jeste izvodljivo jer cete vi na osnovu suprugove vize takodje moci dobiti radnu i boravisnu dozvolu. Dok ne nadjete posao u Becu mozete raditi za kompaniju u Srbiji.

      Избриши